söndag 20 augusti 2017

Sista Sommarcupen för året, en gammal vän kom tillbaka samt vildsvinsspår

Ligger efter som vanligt... därav lite latmansblogginlägg

3 aug. Sista Sommarcups-deltävlingen för i år


 Så här skrev jag på Fejjan:


"Det var sista Sommarcupsdeltävlingen ikväll. Ärligt talat hade jag absolut ingen lust innan. Var så trött... Men man piggnar liksom till, och så blev det kul o trevligt (regnet på slutet kunde dock ha väntat tills vi var klara). Glömde bort dumknät när jag o hundarna körde loppen. Får se om jag "glömmer bort" det imorrn. 😉

Roligt att Zafir visar framsteg - men dock bara om jag har leksak i handen. Kanske inte lika kul att han visade upp "förälskelsefasoner" (läs: slicka intressant luktfläck) i starten i andra loppet... Han börjar bli stor, lillgrabben.

Hoppklassbanan var för svår för Pingu, vilket jag visste från början (jag själv hade hittat på banorna), men vi gjorde ett försök, men misstag av mig vid hinder nr 4 - och disk plus några diskar till även längre in i banan när vi i alla fall höll på. 😉 I agilityklassen var vi lite på gång... men ett litet missförstånd och disk även där. 😉
Helt ok med tanke på att vi inte tränat ett dugg sen Väsby-tävlingen."


Söt-Zafiren ensam och "övergiven" bland en massa folk...
... väntar på att matte ska komma och hitta på nåt kul.

Pingen funderar på när matte ska släppa loss honom, så han får (?) dra iväg på friarstråt.

 Hm? Undrar om det är nån som undrar hur det gick för Ping och Zaf i själva cupen..?
   Tja, Pingu kom på en delad sjätteplats och Zafir delad åtta, men detta mer beroende på flitigt deltagande än bra lopp. *harkl*

 

En gammal vän har hittat tillbaka


Fb-citat:
"Plötsligt far Zafir förbi mig i flygande fläng - överlycklig!! 😊
Hans ständige följeslagare Den gröna pipormen, som visst har varit borta för ett tag nånstans ute på tomten är nu återfunnen. Måste säga att den luktade pyton. Bläh! Men Zaf var så nöjd och glad. Bar runt med den läääänge."

Ser ni mellan tallarna?



Tja, återfinner man en kär gammal vän, så gäller det att hålla den fast - lääääänge.


Vildsvinsspår


Från Fb:

"Hundarna har ju haft en extra smått tråkig vecka, så tänkte de skulle få göra nåt extra skoj som omväxling - och kom på vildsvinstassarna som ligger i frysen.

Så jyckarna blev beordrade att skutta in i bilen.... medan jag la två latmansviltspår hemma på tomten 😊😊 , utan nån djupare tanke på hur man eg bör lägga spår och så. Jag t o m gick lite fram och tillbaka, ändrade mig, kom inte fram i terrängen pga dumknät, och tänkte kvickt till efterkonstruktionen att även ett vilt djur kan ändra sig o lämna "framochtillbakaspår" efter sig 😉 . Så kan de visst göra. Så det så!! 😊

Zafir var enastående med sin näsa som följde det lite märkligt lagda spåret minutiöst. När vi sen närmade oss klöven saaaktaaade han neeed faaarten... När han sen fann klöven blev han lycklig!! 😊
 
Pingu var också duktig, spårade fint, men upptäckte att han började att "fuska" o gick på vittringen istället. Då stannade jag upp till han tog ned näsan på marken igen, och han fann spåret, som också gick lite fram och tillbaka.
Pingu ökade istället på farten när vi närmade oss klöven. Han blev euforiskt glad och sprang runt och dansade vilt (!) med den i munnen - men mest ville han rulla sig på den. Urk!"
 
Och här kommer bilderna:

"Men vad är det som ligger här i blåbärsriset?", nosade Zafir när han hittade klöven.

"Jaaaaa! Matte har äntligen tagit sig i kragen och lagt vildsvinsspår!!!", rusade Zafir runt överlycklig med sitt fynd i munnen.

Nu är det Pingus tur. "Nej! Jag vill igen!!!", visar Zafir från baksätet.

Pingu visar upp sin euforiska vildsvinstassfyndardans. 😊

"Hm?", funderar Pingu... "Vet nog vad jag vill göra med vildsvinstassen..."

"Jag springer iväg från matte.. Sen låtsas jag leka med den, för att strax istället rulla mig på den."
Innan värsta tokrullning.

"Äsch! Äcklig vildsvinstassrullning var visst inte populärt.. Slickar väl på den istället då. Mmmm."

Efter spåraktiviteten...
"Vad gör du däruppe på berget?", undrade jag. Pingu fann bästa utsiktsstället att göra sig en toalett. 😉😊



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar